Osmanlı Türkçesi Öğrenmeye Yeni Bir Yöntemle Devam Edelim mi?


Bugün hayata farklı bir açıdan bakın. 😊

Merhaba Arkadaşlar

Biliyorsunuz bir süredir sizlerle Osmanlı Türkçesi dersleri paylaşıyorum. Bu derslerin şeklini belirlememde Hayati Develi Hocamızın Osmanlı Türkçesi Kılavuzu-I eserinin oldukça önemli bir yeri oldu. Önemli gördüğüm ve temel olduğunu düşündüğüm konuları sizlerle paylaştım. Bir bakalım bugüne kadar neler öğrenmişiz?

Konulara yeniden göz atmak için başlıklara tıklayabilirsiniz.


1. Osmanlı Türkçesi Öğrenelim: Bu başlıkta Osmanlı Türkçesini  bilmenin bizler için ne kadar mühim olduğunu ve Osmanlı Türkçesinin tarihi gelişimini, öznel düşüncelerimle birlikte paylaştım.

2. Osmanlı Türkçesi-1: Osmanlı Türkçesi alfabesi, harflerin başta ortada sondaki halleri ve harekeler videolarla desteklenerek paylaşıldı. 

3. Osmanlı Türkçesi-2: Bitişen ve bitişmeyen harfler, harflerin okunuşuna dair örnekler ele alındı ve yazı türleri hakkında bilgi verildi. 




4., 5., ve 6. konular; başlıktan da anlaşıldığı üzere ünlüleri okutan harfleri ve ünsüzleri içermektedir.










Bana az gibi gelirdi ama aslında bayağı yol kat etmişiz öyle değil mi? Çok mutlu oldum. 😊

Kendi kendimize Osmanlı Türkçesini öğrenebilmek için gerekli olan belli başlı esasları çoktan öğrenmişiz. O halde Osmanlı Türkçesi serisini daha farklı bir boyuta taşıyabileceğimizi düşünüyorum. Bu fikrin oluşmasında bulunduğum semtin Gençlik Merkezi tarafından düzenlenen Osmanlı Türkçesi kursuna gitmemin büyük tesiri oldu. Hocamız oldukça donanımlı ve bu konuda birikim sahibi olduğu çok belli. Kendi başıma çıktığım bu yolculuğa böyle değerli bir Hocayla devam edebilmek benim için büyük nimet oldu. 

Benim gerek blog a yazdığım derslerde gerekse Açıköğretim Osmanlıca kitaplarında öğrendiğim Osmanlı Türkçesinin aslında kolay tarafı yani matbu metinlerdi. Matbu metinler bugün bilgisayar yazısı olarak basılan, okuması açık, anlaşılır, kolay metinlerdir. O nedenle kendi kendime öğrenirken hiçbir sıkıntı çekmedim. Ancak Osmanlı Türkçesi-2 dersinde de anlattığım konulardan biri olan rik'a Osmanlı'da en sık kullanılan ve yazı yazmayı kolaylaştırmayı amaçlayan bir yazı şeklidir. Biz kursta işte bu yazı türünü öğreniyoruz. Hocamızın öğretme metodu bende çok faydalı oldu. Önce harfleri tanıdık, ardından okutucu harfleri öğrendik ve kuralları öğrenmeyi öncelik haline getirmeden başladık okumaya. İlk haftadan bu yana okuyoruz. Gerek kısa metinleri gerek uzun ve zor metinleri. Açıkçası ne bulursak okuyoruz. Hocamız bize her hafta düzenli olarak ödev veriyor ve derste sırayla okumamızı istiyor. Hata yapıyorsak düzelterek, okuyamıyorsak yardımcı olarak... Böylece tüm kuralları bilinçsiz bir şekilde öğrenmiş olduk. :)

Osmanlı Türkçesi Kolay Okuma Metinleri-3 kitabı içerisinde rik'a metinler ve latince karşılıklarını barındıran enfes bir kitap. Her gün bir metin okusak aylar sonra ne kadar ilerleriz kim bilir? Hocamızın önerdiği kitap buydu. Matbu metinler için birinci ve ikinci kitaplar da temin edilebilir.



Biz bugün Osmanlı elifbasıyla basılan matbu eserleri rahatlıkla okuyabilsek de 1950'lerde yazılmış Osmanlı Türkçesi metinleri bile zar zor okuyoruz. Bu nedenle rik'a yazısını öğrenmenin çok daha elzem olduğunu düşünüyorum. Bu kursa gidip aydınlandığım için de çok memnunum. Rik'a metinlerin okunması zor olsa da imkansız değil ve öğrendikçe içimdeki bu heyecanı ve sevinci sizlerle paylaşmak arzusu taşıyorum. 

Eğer sizler de kabul ederseniz harflerin rik'a şekillerini anlattıktan sonra hem matbu hem rik'a metinler ile okuma çalışmaları üzerinden Osmanlı Türkçemizi ilerletmeye devam edelim diyorum. Böylece günün birinde eski bir kitabenin ya da mezar taşının üzerinde yazan yazıları da okuyabiliriz. Kim bilir?

Yukarıda listelediğim derslerin ve kendi çalışmalarımın katkısını rik'a öğrenirken çok gördüm. Ancak rik'a öğrenerek başlayan biri matbu metinleri çok rahat okur. Eğer bu yolculukta yeniyseniz rik'a ile yola çıkmanızı tavsiye ediyorum.

Yorumlarınız doğrultusunda paylaşımlara başlayacağım.

Keyifli Çalışmalar...











13 yorum:

  1. Rika 'nın kırık kısmı bir hayli zor geliyor bana . Sülüs 'e , dizme'ye , yığma 'ya hiç girmiyorum bile . Bizim kursta hem Develi hem de Timurtaş hocanın kitapları gidiyor. Tabi arada kolay rika örnekleri olan pek çok kitaptan alıntılar, genelde dilekçeler, arzuhaller , nisaneler vs ne geçerse elimize okumaya çalışıyoruz. Ama tabii ki muazzam zor hepsi , kolay gelsin 😘takipteyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah biz henüz o kadar ilerleyemedik, belki diğer kurlara devam edemeyebilirim ama asla bırakmayacağım. :) Sana da kolay gelsin. Zor ama güzel değil mi? Okuyabildikçe mutlu oluyor insan. :)

      Sil
    2. sen hangi kurstasın merak ettim , ismek 'in kursuna gidiyorum ben , siz daha çok detay alıyorsunuz galiba , biz biraz paldır küldür gidiyoruz :( bizim okuduklarımız daha çok bulmaca çözmek gibi , çünkü sadece görsel hatırlama üzerine ilerleyebiliyoruz , tabii en mühimi kopya yöntemi , biliyorsundur zaten :D

      Sil
    3. Aslında tek tek detaylara takılmıyoruz. İlk günden beri tüm kuralları metin üzerinden öğrendik. İlk kur olduğu için metinler basit ve orta düzeyde. Ben önceden hakim olduğum için şuan bana basit geliyor ama pekiştiriyorum. Ayrıca bilmediğim birçok kuralı da öğrenmiş oldum. Bulunduğum semtin belediyesinin Gençlik merkeziyle Hayrat vakfının düzenlediği MEB onaylı bir kurs bizimki. Bulmaca çözmek gibi demişsin aslında tam olarak anlayamadım. :) Bir de kaçıncı kurdasın?

      Sil
    4. ben bahçelievler çalışlar İsmek'teyim , geçen kış boyunca 3 kur aldım , bu yıl, sonuna gelmek üzere olduğumuz arşiv metinlerindeyiz , aralık ortası gibi paleografyaya başlayacağız inş :) bulmaca çözer gibi dedim , hani çözdükçe aklında kalan isimler olur ya görür görmez yazarsın , rikada da kalıp cümleler , kelimeler var ki gördükçe hatırlıyoruz :D eğlenceli bir şeye dönüşüyor sonuçta :D

      Sil
    5. Ooo maşallah ne güzel ilerlemişsin ya :) Şimdi anladım ben :D Allah kolaylık versin. Darısı başıma. Henüz o kadar ilerlemedim ama arşivleri, belgeleri okuyabilmek bana uzun bir müddet yetecek. Beni ara ara bilgilendir olur mu nerelere geldin, ne durumdasın merakla bekleyeceğim :)

      Sil
  2. Benimde okulda var Osmanlıca dersim. 3 yıldır yeniden alıyordum ve artık tiksinmiştim kendisinden, asla öğrenemem sanıyordum ciddi ciddi. Ama sonunda bu yıl okumaya başladım, aslında oldukça kolaymış da ben hiç çaba göstermiyormuşum. Biz de Hayati Develi'nin kitabını kullanıyoruz, anlatı mı oldukça iyi gerçekten de. Umarım bu yıl bu dersi veriyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediklerinin aynısını geçen yıl yaşadım. Fakat ne kadar büyük hata ettiğimi bu yıl gördüm. Sabrettikçe öğreniyorsun ve hakikaten zevkli :) Başarılar dilerim :)

      Sil
  3. Bu dil bana öyle zor geliyor ki.Anlayamam diye hiç bakmıyorum :) Garip bir ön yargı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz hala bu ön yargıyı kıramadınız mı ? :/ Ancak bu bir yazı dili yani Türkçemizden farklı değil ki. Hem bundan asırlar öncesinin Türkçesini anlayabilmek hem de 50 yıl öncesini anlayabilmek adına çok önemli. Okumaya başladıkça alışıyor insan :) Eminim iyi bir Hocayla çalışsanız bu yargıyı yerle bir edersiniz :) Sevgiler

      Sil
  4. Hoş geldiniz :) Blogunuzu ziyaret edeceğim.

    YanıtlaSil
  5. blogumda osmanlıca türkçesi bilen var mı? diye sorunca deep tone senin osmanlıca tutkunu olduğunu söyledi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba :) Deeptone'a teşekkür ediyorum, bu sayede tanışmış olduk. :) Ben seni takip ediyormuşum ama her ne hikmetse listemde yazılarını görememişim. Bazen böyle oluyor. :/
      Evet, Osmanlıcayla uzun bir süredir dostluğumuz var. Bu dostluğuma yeni ortaklar arıyorum :) Onlardan biri olursan ne mutlu bana :)

      Sil

Bu Blogda Ara

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG SÖZLÜK

blog sözlük
Blogger tarafından desteklenmektedir.