Satranç- Stefan Zweig

Merhaba!
Uzun aralıklarla da olsa blog'a yazmaya çalışıyorum. Ancak zaman ayarlama konusunda ciddi sıkıntılarım var. Yoğun insanlar blog yazmayı nasıl sürdürebiliyorlar acaba? Önerisi olan varsa seve seve dinlerim. :) 

Kitap okumaya devam elbette. Hem akademik hem edebi kitapları aynı anda okuyorum. Bundan sonra vakit buldukça akademik kitap tanıtımı da yapmayı düşünüyorum. Kısa bir süre önce uzun bir yolculuk sırasında ''Satranç''ı okudum. Zaten bir çırpıda bitti. :) 

Bir yolcu gemisinde 'dünya satranç şampiyonu' olan soğuk karakterli, satrançtan başka yeteneği olmayan Mirko Czentovic ve usta bir satranç oyuncusu olan ancak uzun yıllar satranç oynamamış Dr. B. bulunmaktadır. Yolcular bir satranç şampiyonuyla aynı gemide bulunmanın heyecanı içerisindedirler. Onun dikkatini çekmek ve böylece bir parti satranç oynamak en büyük arzuları haline gelmiştir. Czentovic'in burnu havada, küçümseyici tavırları ve ancak para karşılığı oynayacağını söylemesi üzerine bir satranç partisi arzusu daha da körüklenmiştir. Czentovic'e karşı bir grup oyuncu ve Dr. B. ...

Bakalım neler olacaktır?

Stefan Zweig, eşiyle beraber intihar etmeden kısa bir süre önce yazmış Satranç'ı. Dolayısıyla oldukça buhranlı ve karamsar bir atmosferin ürünü bu öykü. Satranç metaforunun ardında gizlenmiş bir Zweig var bu eserde... Bakın Zweig son sözlerinde ne diyor:

''Sizler yeni bir gün doğumunu bekleyebilirsiniz, benim buna gücüm kalmadı...''

II. Dünya Savaşı ve beraberinde getirdiği olumsuzluklar Zweig için oldukça zor olmuş... Nitekim incelediğimiz bu esere de yansımış. Öyküde yer yer Naziler ve Gestapo'dan söz edilmekte ve o yıllar adeta yeniden yaşatılmaktadır. 

Bir Uluslararası İlişkilerci olarak öykünün faşizm ve onun yansımalarına yaptığı atıfları görmezden gelemeyeceğim. Dr. B.'nin kişiliği üzerinden faşizmin bireysel bir okumasını yapar gibi hissettim kendimi. 77 sayfaya binlerce sayfayı sığdırmış sanki yazar. Az sözle çok şey anlatmak diye böylesine denirmiş meğer... Öykünün en güzel satırları ise Dr. B.'nin satranç öğrenme öyküsünün anlatıldığı bölümler. Sırf o satırlar için bile defalarca okunulası bir kitap!

Psikolojik öykü/roman kategorisinde değerlendirebileceğimiz ''Satranç'' oldukça başarılı ve okunması gereken eserler arasında. Çocukluğumun oyunu satrancı bir usta edasıyla oynamayı arzu ettirdi bana. Bir koşu gidip satranca dair bir kitap alacağım. :) 

Keyifli Okumalar...










9 yorum:

  1. Ben de daha yeni fırsat buldum ve okumaya başladım
    İlginç bir kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle ilginç bir konusu var. Okunmaya değer.

      Sil
  2. Stefan Zweig'in kalemini çok severim. Satranç ile tanıştım daha sonra diğer kitaplarını da okudum. Hatta en son okuduğum Zweig kitabı için blogumda bir iki satır karalamıştım. https://goo.gl/sGXsPm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O halde hemen blog a uğramalıyım. :) Teşekkürler.

      Sil
  3. heeey okudun mu blogumdaaa, ankarada blogger buluşması vaar 12 ağustostaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eveet. Haberdarım :) Sen de varsan çok mutlu olurum, koşa koşa gelirim ki :))

      Sil
  4. Okudum ve yazarın anlatımına hayranım zaten. Çok beğendim.Emeğine sağlık. Sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
  5. Merhaba, Stefan Zweig paylaşımın için teşekkürler. (: Stefan Zweig'in dilimize kazandırılan en güncel kitabı GELECEĞİN ÜLKESİ hakkındaki güncel yazımı okumanı önerebilirim. Saygılarımla.

    https://forestofnoreturn.blogspot.com/2018/08/modern-stefan-zweig-olmak-icin-hazirim.html

    YanıtlaSil

Bu Blogda Ara

BUMERANG

Bumerang - Yazarkafe

BLOG SÖZLÜK

blog sözlük
Blogger tarafından desteklenmektedir.